Hoe ontstonden deinsecten op aarde?

Volgens onderzoekers stammen alle landdieren af van vissen die aan land gingen. Maar waar komen insecten vandaan?

Gewervelde dieren op het land stammen inderdaad af van vroegere vissen die ledematen ontwikkelden en 360 miljoen jaar terug het land op kropen. Insecten hebben echter een andere voorgeschiedenis. Bij insecten zit het skelet aan de buitenkant. Deze zogeheten geleedpotigen hebben een kop, borststuk en een achterlijf, en zes poten. Toen de gewervelde dieren aan land gingen, waren er op aarde al andere levensvormen. Planten ontstonden rond de 500 miljoen jaar geleden, gevolgd door de eerste geleedpotigen als schorpioenen en spinnen, en vlak daarna volgden de insecten ruim 400 miljoen jaar geleden. Onderzoekers menen dat insecten zijn voortgekomen uit kreeftachtigen aan de waterkant. Hier treffen we ook het oudste insect aan, de springstaart. Sommige insecten kregen vleugels, mogelijk ontstaan uit een primitief soort kieuw. De insecten bleken uitermate succesvol en er ontstond al gauw een grote diversiteit.