Landbouwgiffen zijn waarschijnlijk de voornaamste oorzaak van de alarmerende insectensterfte.

© Shutterstock

Geen vliegjes meer op je voorruit

Insectenkundigen noemen het ‘het voorruitverschijnsel’ – als je een eind hebt gereden in de zomer of lente, zitten er vrijwel geen insecten meer tegen de autoruit.

20 oktober 2017

Nederlandse onderzoekers maakten bekend dat driekwart van het insectenbestand binnen 30 jaar verdwenen is. In Duitse natuurgebieden weliswaar, maar insecten houden zich niet aan grenzen, en we mogen aannemen dat bij ons hetzelfde het geval is.

Voorruitverschijnsel

Mensen die 30 jaar geleden een eind reden in de zomer of lente, hadden steevast een laag insecten op hun voorruit. Entomologen noemen dit wel het voorrruitverschijnsel.

Bumperklevers. Daar zouden er meer van moeten zijn.

© Shutterstock

Toch wordt niet de auto als de boosdoener gezien van het verdwijnen van insecten, maar de landbouw. En dan vooral de pesticiden.

Nog minder insecten in de zomer

Ecologen van de Radboud Universiteit in Nijmegen publiceerden dit verontrustende nieuws in het wetenschappelijke tijdschrift PLoS ONE.

Daar ging een grondig onderzoek aan vooraf, waaruit ook blijkt dat de daling van insecten in de zomer wel 82 procent bedraagt.

Zonder insecten geen leven op aarde

Professor Hans de Kroon van de Radboud Universiteit noemt de resultaten alarmerend, maar heeft ook oog voor de weerbaarheid van de natuur. Tegen NOS zei hij dat het tij hopelijk nog te keren valt.

Bijensterfte

Ook het bijenbestand heeft last van de landbouwgiffen. Voor de enorme uitdunning van het bijenbestand zijn echter meer oorzaken aan te wijzen.

Lees meer over het onderzoek naar insecten. Neem een abonnement op Wetenschap in Beeld.