Een mot die enige gelijkenis met de president van de VS vertoont, is Neopalpa Donaldtrumpi genoemd.

De Trump-mot: Hij lijkt sprekend!

Een wetenschapper heeft een pas ontdekte mot naar Donald Trump genoemd. Niet om de man belachelijk te maken, maar in de hoop dat de president van de VS zich zal inzetten voor de instandhouding van kwetsbare ecosystemen, zoals dat van de mot.

20 januari 2017 door Wetenschap in Beeld

De Canadese bioloog Vazrick Nazari ontdekte een nieuwe mot, die voorkomt in Zuid-Californië en Mexico – precies in het gebied waar Donald Trump een muur wil laten bouwen.

Mot en Trump vallen op door kapsel

Maar dat was niet de reden om de mot naar de president van de VS te vernoemen. Vazrick Nazari noemde zijn mot naar Trump omdat hij direct overeenkomsten zag tussen de hoofdtooien van de mot en de president.

Nieuwe mot is blond als Trump

De Canadese wetenschapper onderscheidt de Trump-mot van de eerder ontdekte Neopalpa neonata op basis van DNA, zo staat te lezen in zijn onderzoeksresultaten. Maar waar de neonata donkere plaatjes op zijn kop heeft, is de Trump-mot – Neopalpa donaldtrumpi – gezegend met een blonde kuif.

Onderzoeker wil geen mot

Nazari is niet uit op mot met Donald Trump. Hij wil niet de draak steken met de gloednieuwe president, maar hem oproepen om zich in te zetten voor het behoud van ecosystemen en ondergewaardeerde beestjes.