Net als mensen kunnen bijen moedeloos en pessimistisch worden.

© Shutterstock

Bijen kunnen ook chagrijnig worden

Als mensen chagrijnig zijn, worden ze pessimistisch en verwachten ze het ergste. Dat hebben bijen ook.

3 februari 2017 door Gorm Palmgren en Karen Grubbe

Bijen hebben ook gevoel.

Dat ontdekten Britse onderzoekers van de Newcastle University, die erachter kwamen dat een bij chagrijnig wordt als je hem lastigvalt.

Uit hun experiment bleek dat het gehalte van gelukshormonen in de bijenhersenen sterk daalde nadat de onderzoekers de insecten flink door elkaar hadden geschud.

Slecht humeur maakt van bijen zwartkijkers

De onderzoekers gaven 28 bijen twee suikeroplossingen met elk een andere geurstof te eten. De ene oplossing smaakte lekker en de andere had een vervelende bijsmaak.

Vervolgens werd de ene helft van de bijen 60 seconden door elkaar geschud, de andere helft werd met rust gelaten.

>> Lees meer over het leven van dieren: neem een jaarabonnement voor € 59,95 en krijg een dvd-box van David Attenborough cadeau.

Daarna kregen de bijen vijf mengsels van de twee oplossingen voorgezet.

De door elkaar geschudde bijen waagden zich niet aan de mengsels als ze ook maar enigszins roken naar de nare smaak. De andere bijen waren optimistischer en proefden ook de oplossingen die niet lekker roken.

Geschudde bijen werden ongelukkiger

Ten slotte maten de onderzoekers in monsters van de bijenhersenen het gehalte van de gelukshormonen dopamine en serotonine. Dat lag veel lager bij de door elkaar geschudde bijen.

De bijen werden dus chagrijnig van het schudden, en dat had zo veel invloed dat ze in veel mindere mate dan andere bijen op bloemen met een bedenkelijke geur afgingen.

De onderzoekers concludeerden dat bijen – hoewel de omvang van hun hersenen slechts een miljoenste is van die van ons – net als wij overvallen kunnen worden door een gevoel van misnoegen en pessimisme.

HET COMPLEXE BIJENBREIN

Een honingbij heeft ongeveer een miljoen zenuwcellen in de hersenen, maar elk ervan vormt 1000 tot 10.000 verbindingen met andere neuronen.

Daardoor ontstaat er een extreem complex netwerk van zenuwcellen.