Police dog

Honden ruiken bij tweeling verschil

De neus van een hond kan meer dan geavanceerde apparatuur.

Zelfs de meest geavanceerde onderzoeksapparatuur vindt geen verschil tussen eeneiige tweelingen, maar een hond wel, blijkt uit een nieuwe test.

Eeneiige tweelingen hebben hun DNA gemeen; forensisch onderzoekers kunnen bijvoorbeeld hun sporen niet uit elkaar houden. Een getrainde politiehond vangt echter minieme geurverschillen op – zelfs als de tweelingen in dezelfde omgeving wonen en als ze hetzelfde soort voedsel eten.

Wetenschappers van onder meer de Tsjechische landbouwuniversiteit in Praag deden 12 tests met tien politiehonden, die moesten ruiken aan materialen die in aanraking waren geweest met de navels van tweelingen. In alle gevallen wisten de honden de juiste persoon eruit te pikken.

Uit de test bleek ook dat de geur van tweelingen pas vanaf hun vijfde genoeg uiteenloopt om identificatie door een politiehond mogelijk te maken. Hoe het verschil ontstaat, is echter een raadsel, al stellen de onderzoekers dat invloeden van buitenaf, zoals een ziekte of ontsteking, ook effect hebben op de geur.