Hebben alle dieren slaap nodig?

Slapen alle levende organismen of is het zo dat primitieve dieren zoals slakken en pantoffeldiertjes zonder slaap kunnen?

Alle organismen hebben in een etmaal tijden van rust en activiteit. Deze biologische ritmes volgen de licht-donkercyclus van het etmaal, gestuurd door de interne biologische klok. Geleedpotigen (insecten, schorpioenen) zijn de primitiefste dieren met een vorm van slaap. Slaapgebrek gaat ten koste van hun motoriek en hun vermogen om lastige taken uit te voeren. Maar ze kennen niet zo’n diepe slaap als vogels en zoogdieren met zeer ontwikkelde zenuwstelsels. Die dieren slapen op gezette tijden, met uiteenlopende hersenactiviteit. De duur van de slaap varieert. Een zeehond op een ijsschots slaapt maar een paar minuutjes, voor hij wakker wordt en weer alert is op hongerige ijsberen. En een leeuw kan wel 20 uur per etmaal slapen. We weten niet zeker waarom dieren slaap nodig hebben. Maar slaap zet het energieverbruik op een laag pitje, en daarmee de behoefte aan voedsel. Onderzoekers denken ook dat dieren in hun slaap indrukken en ervaringen in hun geheugen opslaan. Bovendien kan slaap de weerstand verhogen, omdat sommige slaapverwekkende stoffen ook het immuunsysteem stimuleren.