Galerij: De natuurlijke Ark van Noach

De rivier de Mekong is 4000 kilometer lang en stroomt door gebieden die jarenlang gesloten waren voor wetenschappers door oorlog en onlusten. Nu kan het onderzoek beginnen, en er blijkt een aantal onbekende diersoorten in de ontoegankelijke bosgebieden voor te komen - net als soorten die op andere plaatsen bedreigd zijn, maar hier volop voorkomen.

15 november 2011

Chavthou Thou springt op een rots en stampt een paar keer flink. Een groot rotsblok laat los en rolt de berg af, terwijl de Cambodjaanse wetenschapper even stilstaat om zijn evenwicht te hervinden.

Als natuurvorser voor de organisatie Flora and Fauna International heeft hij al honderden keren geklommen in het Cardamomgebergte in de Cambodjaanse provincie Pursat, dus hij weet precies waar hij zijn voeten moet zetten om niet op mijnen, giftige planten, doorns en losse rotsen te stappen.

‘Dan trap ik hem op de terugweg niet los,’ legt hij uit terwijl hij onverstoorbaar verder klimt. Boven hem vormen de bomen een dak tegen de hete zon. Het nauwelijks te onderscheiden pad dat Chavthou volgt, gaat steil omhoog en wordt steeds versperd door planten, die hij neerslaat met een stok.

‘Als je hier wetenschapper bent, moet je fysiek en mentaal in vorm zijn,’ grapt hij.