New frog like animal

Expeditie vindt 46 soorten in Zuid-Amerika

Exotische diersoorten duiken op bij studie van de Zuid-Amerikaanse jungle

17 september 2012

46 nieuwe soorten kikvorsachtigen, insecten en vissen zijn ontdekt tijdens een expeditie in het zuidwesten van Suriname langs de rivieren de Kutari en Sipaliwini in de regio Kwamalasamutu. Deze expeditie vond plaats in 2010, maar de soortenrijkdom in het gebied is zo enorm dat het 53 man tellende onderzoeksteam, gestuurd door de organisatie Conservation International, pas in 2012 alle vondsten in kaart had weten te brengen.

In een paar weken heeft de expeditie in totaal een kleine 1300 soorten gevonden.

Cowboykikker en Pac-man-kikker

Onder de nieuwe soorten vallen een meerval met stekels over zijn hele lijf, en een kikker die de bijnaam ‘cowboykikker’ heeft gekregen vanwege zijn opvallende sporen. Het gebied in de regio Kwamalasamutu is twee jaar terug onderzocht in het kader van het Conservation Internationals Rapid Assessment Program (RAP).

Het programma heeft ten doel om de biodiversiteit in een beperkt gebied in korte tijd en met inzet van een groot aantal wetenschappers in kaart te brengen. Naast de ontdekte soorten doken er in de regio ook een aantal bekende, nog altijd spectaculaire soorten op, die alleen hier voorkomen.

Zoals de Pac-man-kikker, een hoornkikker die zo heet omdat zijn bek zo breed is dat hij een prooi kan verzwelgen die even groot is als hijzelf.