Planet of the apes

Dieren kunnen meer dan we denken

Volgens veel onderzoekers zijn bewustzijn en logica eigenschappen die de mens van dieren onderscheiden. Maar in deze unieke beelden leggen dieren beide kenmerken aan de dag.

20 juni 2014 door Rasmus Kragh Jakobsen

Telkens als onderzoekers een bepaalde eigenschap aanwijzen als typsich menselijk, gaan de dieren ermee aan de haal. De wetenschap blijft op zoek naar het kleine verschil dat ons tot mensen maakt.

Sommig dieren zijn zelfbewust

Een slimme test laat zien of een dier bewust is van zichzelf. Hij krijgt onder verdoving een smaakvrije, geurloze stip op zijn kop.

Als het dier wakker wordt, wordt hij voor een spiegel gezet, en als hij zijn spiegelbeeld aandachtig bestudeert en de stip weg probeert te krijgen, heeft hij blijkbaar zelfbewustzijn en een besef van hoe de wereld eruit hoort te zien.

Mensapen, eksters en dolfijnen slaagden voor de test, die baby's pas halen als ze ouder dan 15 maanden zijn.

Roeken zijn vindingrijk

Veel dieren zijn ook verbazend handige problem solvers. Roeken blijken zeer vindingrijk te zijn.

In een recent experiment kregen de vogels een smalle beker water voor hun snavel, waarin een rups dreef waar ze niet bij konden. Daarnaast lag een hoop steentjes, en de vogels begonnen zonder aarzelen steentjes in het water te gooien tot het waterpeil zo veel was gestegen dat ze wél bij de rups konden.

Video's: bekijk de ongelooflijke proeven

Dolfijn ziet zichzelf in de spiegel:

Orang-oetan krijgt stip op zijn voorhoofd:

Roek gooit beker vol met steentjes:

Lees meer over het verschil tussen mens en dier

Lees meer in het artikel 'Zoek het kleine verschil' uit Wetenschap in Beeld 8/2014.