De stembanden van makaken zijn gemaakt om te praten

Stembanden van apen zijn gemaakt om te praten

Uit een onderzoek blijkt dat apen alle werktuigen hebben om geluiden te kunnen produceren die kenmerkend zijn voor mensentaal. Hun hersenen zijn echter nog te primitief om er gebruik van te kunnen maken.

17 januari 2018 door Jakob Mikael Espersen

Will you marry me?

Het lijkt ondenkbaar dat een aap zijn oppasser in de dierentuin of passanten in de jungle ineens een huwelijksaanzoek zou doen.

Maar onlangs hebben Amerikaanse onderzoekers aangetoond dat apen wel degelijk over  stembanden beschikken die deze magische woorden kunnen voortbrengen.

KLIK OM TE LUISTEREN hoe een aap zou praten als hij er het brein voor had.

Copyright Tecumseh Fitch/University of Vienna

Bij het onderzoek maakten de wetenschappers röntgenfoto’s van de makaak Emiliano terwijl deze at, gaapte, geluiden maakte en smakte.

Door 99 bewegingen van de stembanden van Emiliano te vergelijken met röntgenfoto’s van die van mensen, lieten de onderzoekers zien dat apen de vocale flexibiliteit hebben om de klanken voort te brengen die in bijvoorbeeld de Engelse taal voorkomen.

Verdiep je in ieder detail van ons fantastische heelal met een abonnement op Wetenschap in Beeld

Om Emiliano een stem te geven voerden de wetenschappers de resultaten van de scans in een stemsimulator in.

Apenbrein is beperkende factor

Volgens Charles Darwin, de vader van de evolutietheorie, kunnen apen niet praten vanwege hun primitieve hersenen.

Later zijn taalkundigen en evolutiebiologen gaan denken dat apen geen taal hebben ontwikkeld vanwege een gebrek aan flexibiliteit van de lippen, de tong en het strottenhoofd.

Maar zoals Emiliano laat zien, is het zogeheten spraakkanaal bij apen bijna identiek aan dat van mensen en kunnen de dieren klinkers als a, e, i, o en u uitspreken.

De onderzoekers geven Darwin dan ook alsnog gelijk: de beperking is gelegen in het apenbrein, dat anders dan dat van de mens niet het vermogen heeft ontwikkeld om de stembanden aan te sturen.