Zhong Zhong en Hua Hua
© Allover

Gekloonde apen komen ter wereld

Voor het eerst is een Chinees wetenschapsteam erin geslaagd apen te klonen met de methode die in 1996 het schaap Dolly produceerde. De Chinezen hopen dat de apen voor medische doorbraken kunnen zorgen.

1 februari 2018 door Babak Arvanaghi

In genetisch opzicht zijn ze identiek, net als een eeneiige tweeling. Maar de twee java-apen Zhong Zhong en Hua Hua zijn geen tweeling. Ze zijn met een tussentijd van twee weken geboren.

Chinese wetenschappers zijn er als eersten ter wereld in geslaagd om apen te klonen met de geavanceerde kloontechniek SCNT – somatic cell nucleus transfer.

Dit is dezelfde techniek die in 1996 het schaap Dolly opleverde.

Alle cellen zijn te klonen

Met SCNT kunnen wetenschappers DNA aan elke willekeurige cel behalve geslachtscellen onttrekken. Ze maken gebruik van zogeheten somatische cellen.

Het aldus verkregen DNA wordt ingebracht in een eicel waar het eigen DNA uit verwijderd is. Zo ontwikkelt de kloon zich tot een gewoon embryo.

Tot nu toe waren met SCNT gekloonde embryo’s van primaten niet tot ontwikkeling gekomen.

Maar de wetenschappers hebben een methode bedacht om de genen zo te manipuleren dat de ontwikkeling nu wel plaatsvond.

Verdiep je in ieder detail van ons fantastische heelal met een abonnement op Wetenschap in Beeld

Medische doorbraken liggen in het verschiet

Gekloonde apen kunnen tot een groot aantal wetenschappelijke doorbraken leiden.

Ten eerste worden tweelingonderzoeken eenvoudiger. Wetenschappers kunnen bijvoorbeeld een geneesmiddel testen op één aap terwijl ze het proefdier en zijn kloon, die het middel niet heeft gekregen, beide monitoren.

Bovendien kunnen medicijnen die de genen veranderden nu beter getest worden. Zo kunnen wetenschappers een kloon van een aap maken met het gen dat ze willen onderzoeken.

De onderzoekers willen hun methode in de komende tijd verfijnen om apen sneller en makkelijker te kunnen klonen voor gebruik bij proeven.