Pool of leaf

Nieuwe kikker plant zich voort in zwembadje

Pas ontdekte kikker legt eitjes in natte blaadjes.

15 februari 2011

Biologen van onder meer Museo Regionale di Scienze Naturali in het Italiaanse Turijn ontdekten een kikkertje van circa twee centimeter in de regenwouden van Madagaskar. Ze noemden het Blommersia angolafa.

Male Blommersia angolafa.

Wat opvalt is dat de vrouwtjes van de soort hun eitjes leggen in verdorde palmbladeren op de bosbodem, die vol regenwater staan omdat de randen zijn opgekruld. De bladeren vormen zo dus een soort kommetjes. De eitjes worden in dit natuurlijke vijvertje uitgebroed en de kikkervisjes doorlopen alle fases van de ontwikkeling hierin. Het is voor het eerst dat er onder de ongeveer 6660 bekende kikkersoorten ter wereld eentje opduikt die zich voortplant in een zwembadje van een dor blad.

Female Blommersia angolafa.

De biologen hebben deze nieuwe kikker gedurende een lange periode in de regentijd geobserveerd. Ze zagen dat de kikkers van snuit tot staart 17-21 millimeter lang zijn, dat de vrouwtjes bruin zijn en de mannetjes gelig, en dat beide blauwige vlekken hebben.

Eggs from Blommersia angolafa.