Oudste erectie ter wereld

Spin heeft al 99 miljoen jaar een erectie

In een klomp hars heeft een groep onderzoekers een interessante vondst gedaan, die nuttig kan zijn voor toekomstig onderzoek.

15 juni 2016

In een klomp barnsteen in Birma is de waarschijnlijk langdurigste erectie ooit gevonden.

De erecte penis hoort bij een trilspin van een tot dusver onbekende soort, die 99 miljoen jaar geleden leefde.

De soorten van de trilspinfamilie zijn lastig uit elkaar te houden doordat het lichaam en de poten sterk op elkaar lijken. Maar de vorm van de penis kan juist variëren.

Versteende hars

Materiaal: Barnsteen is fossiele hars van 78% koolstof met wat zuurstof, waterstof en zwavel.Ouderdom: Barnsteen is zeker 30 miljoen jaar oud.Record: 235 miljoen jaar oud is het oudste barnsteen.

Erectie leert ons meer over spinnen

Het voortplantingsorgaan zit meestal onder het lichaam, dus onderzoekers kunnen het zelden bestuderen.

Paleontologen zijn dan ook enthousiast over deze vondst. Op basis van de vorm stellen de onderzoekers vast dat het dier onder een soort viel die nog niet geregistreerd is.

Al 400 miljoen jaar leven er spinachtigen op aarde, en de vondst biedt een unieke kans om hun ontwikkeling door de tijd heen te vergelijken.

Langdurigste erectie versus grootste penis

De trilspin kan dan waarschijnlijk bogen op de langdurigste erectie ter wereld, wat het formaat betreft moet hij diep buigen voor de blauwe vinvis.

Dit is namelijk onbetwist het dier met de beste uitrusting.

De penis van de blauwe vinvis kan wel vier meter lang worden, en per paring loost het dier zo'n 20 liter zaad.

Lees meer leuke weetjes over de penis in dit artikel.